Наемодател – професия или хоби?

28.05.19 г.

 Допреди няколко години „Наемодател“ не беше сред най-често избираните професии за повечето хора. Към днешна дата, тя набира все по-голяма популярност. В това начинание се впускат все повече хора, които се стремят да го превърнат в собствен бизнес, който да носи постоянен пасивен доход на семействата им


Но защо и как избират „Професия Наемодател“?


От 2013-2014 година в София пазарът на имоти бе силно активен. Не малка част от новопостроените сгради са върху земя, за която инвеститорът е заплатил на собствениците й с апартаменти. В този случай, обезщетеният собственик се озовава с няколко на брой имота, които в по-голям процент от случаите запазва и отдава под наем с презумцията, че ще останат като наследство за децата.


И като стана дума за наследството, не малко от професионалните наемодатели са станали такива имено по този начин - придобивайки имот, по право, от свой роднина. Емоционалната свързаност с имота често не позволява на собствениците да се разделят с него, и затова намират компромисно решение- да го запазят и отдават под наем.


Някои от професионалните наемодатели са се насочили към този начин като различен модел за съхранение на своите пари и получаването на някаква доходност. Най-често техният мотив е, че не желаят да държат парите си в банка. Намират имота за по-сигурна банкова сметка, в която да съхраняват парите за образованието на децата си, да е своебразен пенсионен фонд, а защо не и да носи доход през това време. Често хора с добри доходи се усмеляват да инвестират по този начин в повече от един апартамент, спестяваки и използвайки банков кредит.


За някои „Професия Наемодател“ е абсолютно съзнателен избор, в който инвестират време и усилия да анализират пазара, да се информират и да го развиват като бизнес. Това са инвеститорите. Те правят постоянно инвестиции в недвижимо имущество. Често влизат в сделки още в процеса на строеж на сградата, целейки максимално ниска цена. Рядко взимат емоционални решения и винаги анализират в детайли колко ще инвестират и какво ще могат да получават от своята инвестиция. Рядко се разделят с имотите си, освен ако не са ги закупили именно с цел препродажба.


Ако вие сте професионален наемодател или обмисляте да станете такъв, ето някои основни правила, които да ви помогнат при подготовката на вашия имот за отдаване под наем.


10 основни правила при подготовката за отдаване под наем:


1. Намерете вашия човек, който да ви бъде съмишленик от старта на ремонта до предаването на владението на наемателите! Това трябва да е човек, на който да имате доверие. Например: още в началото се срещнете с няколко брокера, изберете един и се консултирайте с него относно нагласите на потребителя/наемателя! Разкажете му за вашата визия за имота в следващите 5 години! Отдаването на имот под наем е дългосрочно занимание. Следвайте вашата крайна цел, а не максималната печалба СЕГА! Вашият брокер ще Ви помогне за това.


2. Не инвестирайте пари в излишно скъпи материали, настилки, обзавеждане! В крайна сметка, този имот ще ви носи пари и трябва да сте наясно на кои детайли от ремонта трябва да наблегнете. Основна грешка тук е, че хората правят ремонт по техен вкус (зелена кухня, оранжеви стени, червена баня и т.н.) Ярките цветове са ваш ВРАГ, а не приятел! Ако се чудите защо, попитайте вашия брокер!


3. Наемете човек, който да ви помогне с организацията на ремонта – вечерните и съботно-неделни ремонтни дейности от членовете на семейството води до “работа на парче”, караници, загуба на време със семейството и излишни пари за корекция на грешни стъпки. Също така, ремонт с продължителност 6 месеца е огромна грешка. При наем от 550 лева /вече нисък наем за София/ това възлиза на 3300 лева. Най-вероятно ремонта, който сте подхванали, може да бъде готов за 1 месец, а един човек, който да ви помага ще ви струва между 1000 и 2000 лева. Вероятно той разбира повече от вас, а във времето, което ще си спестите, може да изкарате повече от посочените по-горе суми, да го прекарате със семейството или просто да си починете, за да сте пълноценни през новата седмица.


4. Това, че някой ваш приятел или познат може да лепи плочки не означава, че той е правилният човек. Наемете професионалисти за ремонта! Това ще се отрази положително на месечния наем, както и последващите ремонти в годините.


5. Направете списък с дейностите по ремонта и отделете 1 ден и стегнато изберете всичко! Не избирайте магазини със срок на доставка с повече от 5 до 7 дни. Например: мебели от магазин Х със срок на доставка 30 дни и цена 1000 лева, Мебели от магазин Y със срока на доставка 3 дни на цена от 1500 лева. Месечен наем на апартамента 700 лева. Да чакате мебели 30 дни, означава да загубите един месечен наем, който се равнява на един климатик, който пък от своя страна може да се отрази с 20 лева на месечния ви наем . По-евтините магазини са с по-дълъг срок на доставка. Чакането в случая ви губи пари, защото най-вероятно ремонтът ви ще бъде готов, а още няма да имате обзавеждане и няма да може да пуснете имота на пазара и да стартирате с огледите.


6. НИКОГА не купувайте неща, които на вас няма да ви бъдат полезни – като например – в апартамент с две спални да има само два гардероба, с две крила само със закачалки, рафтове и чекмеджета! Това говори, че комфортът на наемателите не е във вашите приоритети. В дългосрочен план, това ще пречи на бързото и лесно отдаване на вашия имот.


7. Ако нямате пари да обзаведете добре имота, по-добре го оставете без обзавеждане само с кухня! Старите, амортизирани мебели, отпреди 40 години отблъскват клиента.


8. Винаги почиствайте добре имота преди да стартирате с огледите! И не забравяйте за елементарни детайли като пердета, корнизи, шкаф за обувки, закачалка за дрехи в коридора и място за душ принадлежности в банята!


9. И не на последно място - бъдете логични и последователни! Махнете личната емоция и вашето виждане, гледайте на нещата в мащаб, а не на дребно!


10. СТАРТ НА ОГЛЕДИТЕ: След като сте готови да показвате имота на вашите бъдещи клиенти, следващите 5 стъпки са:


• Изискайте от вашия брокер да ви изготви пазарен анализ, който да ви даде информация, която да ви помогне при определянето на цената на вашия имот!

• Обсъдете целия процес по отдаване под наем с вашия брокер, разкажете всичките си притеснения, споделете вашия желан профил клиенти!

• Запознайте с всички важни неща, които след отдаване на имота, ще трябва да следите!

• Изискайте от вашия брокер да подготви добра презентация на имота – хубави снимки, изчерпателно описание, разпределение и т.н.!

• Бъдете усмихнати на огледите! Колкото и да не ви се вярва, хората избират първо ВАС, а след това имота Ви.